- Op centraal niveau: de Centrale Cliëntenraad. Deze raad is statutair vastgelegd met bijbehorende bevoegdheden. Alle locaties (en de thuiszorg) zijn vertegenwoordigd in deze centrale raad.
- Op lokaal niveau:
– een cliëntenraad. Deze raad vergadert op gezette tijden en heeft advies- en instemmingsrecht volgens de Wmcz.
– een cliëntenplatform. Zij halen informatie op door het organiseren van onder andere huiskamergesprekken en familieavonden. Deze platforms hebben de bevoegdheden van de Wmcz bij de Centrale Cliëntenraad gelegd. Sommige locaties bestaan uit 1 lid (cliëntenvertegenwoordiger) en willen graag uitbreiden tot een cliëntenplatform.
Cliëntenplatform
Het cliëntenplatform vertegenwoordigt u als cliënt. Elke locatie heeft een eigen cliëntenplatform. Dat geldt ook voor de Thuiszorg. Het cliëntenplatform komt op voor uw belangen, verzamelt informatie en informeert uw familie en naasten. De leden van het cliëntenplatform bespreken onderwerpen die belangrijk zijn voor u en de andere cliënten van de locatie waar u woont of verblijft. Ook delen de leden van het platform ideeën, verbetertips en signalen van naasten en familie met de regiomanager of manager Thuiszorg.
Onderwerpen die tijdens bijeenkomsten van het platform aan bod kunnen komen, zijn:
- Zorg en veiligheid
- Eten en drinken
- De huiskamers en het dagprogramma
- Bezoekmomenten
- Faciliteiten
Leden cliëntenplatform gezocht
Door lid te worden van het cliëntenplatform kan uw familie of naaste op een laagdrempelige manier een steentje bijdragen en samen met andere betrokkenen gaan voor de beste zorg. Daarvoor kunnen de leden van het cliëntenplatform alle inbreng gebruiken en zijn zij altijd op zoek naar nieuwe leden. Neem bij interesse contact op met het bestuurssecretariaat via bestuurssecretariaat@vilente.nl.
Centrale cliëntenraad Vilente
De centrale cliëntenraad van Vilente vertegenwoordigt iedereen die bij ons woont of zorg thuis krijgt. De cliëntenraad is een formeel adviesorgaan voor de raad van bestuur van Vilente. De leden zorgen ervoor dat bij belangrijke beslissingen uw stem en van uw naasten wordt gehoord. Zo kunnen we de zorgverlening beter afstemmen op uw wensen en behoeften.
De leden van de centrale cliëntenraad komen op voor uw belangen, verzamelen informatie vanuit het cliëntenplatform van uw locatie en informeren u en uw naasten over ontwikkelingen. Zij bespreken onderwerpen die belangrijk zijn voor alle cliënten van Vilente en geven hierover gevraagd en ongevraagd advies aan de directie en bestuurder.
Onderwerpen die tijdens bijeenkomsten van de centrale cliëntenraad aan bod kunnen komen, zijn:
- Kwaliteit van de dienstverlening
- De organisatie: toekomstplannen, financiën
- Nieuwe werkwijzen en methodieken
- Communicatie met de cliënt
- De tevredenheid van cliënten
De centrale cliëntenraad heeft ook uw inbreng nodig! Tips, ideeën en suggesties over hoe onze zorg voor u nog beter kan, zijn van harte welkom. U kunt deze mailen naar cclientenraad@vilente.nl
De leden van de cliëntenraad houden zich niet met individuele vragen bezig. Kijk daarvoor bij Klachten en complimenten.
Lees hier meer over de werkwijze en het reglement van een cliëntenplatform.